ساختار قداست بخشی نوپدید؛ موردپژوهی یک شماره از نشریه دانش یوگا
نویسندگان
چکیده
گروه های نوپدید معنویت گرا که فعالیت آنها در پنج دهه اخیر کاملاً مشهود است، برای مخاطبین خود، فضایی ایجاد می کنند که بی شباهت به فضای قدسی ادیان سنتی نیست. مقاله حاضر یک موردپژوهی در این زمینه است که با مطالعه ای تطبیقی، یک شماره از مجله «دانش یوگا» را می کاود و ساختار قداست بخشی موجود در آن را مورد تحلیل قرار می دهد. پرسش اصلی آن است که چه تمایز یا تمایزاتی میان این نوع ساختار قداست بخشی و ساختار قداست بخشی ادیان سنتی وجود دارد. با بهره گیری از تحلیل ردولف اتو از «امر قدسی» و با تحلیل مطالب مندرج در مجله دانش یوگا، می توان دید که نوعی ساختار تقدیس وجود دارد (ساختار تقدیس نوپدید)که همانند ساختار تقدیس در ادیان اصیل (ساختار تقدیس سنتی) دارای چهار عنصر اساسی است: امر مینوی واقعی، بیان ناپذیر و بی همتا، احساس مهابت در رویارویی با آن، احساس جذبه و احساس رازناکی. اما در عین حال، عناصر یادشده در «تقدیس نوپدید»، دارای تمایزاتی آشکار نسبت به «تقدیس سنتی» هستند. این تمایزات عمدتاً اومانیستی بودن ساختار «تقدیس نوپدید» را (که دست کم در برخی جنبش های نوپدید دینی قابل مشاهده است) نشان می دهند.
منابع مشابه
ساختار قداستبخشی نوپدید؛ موردپژوهی یک شماره از نشریه دانش یوگا
گروههای نوپدید معنویتگرا که فعالیت آنها در پنج دهه اخیر کاملاً مشهود است، برای مخاطبین خود، فضایی ایجاد میکنند که بیشباهت به فضای قدسی ادیان سنتی نیست. مقاله حاضر یک موردپژوهی در این زمینه است که با مطالعهای تطبیقی، یک شماره از مجله «دانش یوگا» را میکاود و ساختار قداستبخشی موجود در آن را مورد تحلیل قرار میدهد. پرسش اصلی آن است که چه تمایز یا تمایزاتی میان این نوع ساختار قداستبخشی و ساخت...
متن کاملکلیه مقالات شماره اول نشریه آموزش پرستاری پاییز 1391
فهرست مطالب عنوان صفحه - راهنمای نویسندگان مقالات سرمقاله دکتر مسعود فلاحی خشکناب - تجارب و دیدگاههای دانشجویان پرستاری در مورد خصوصیات مربی بالینی در ارزشیابی بالینی 1 مهرنوش پازارگادی - طاهره اشک تراب - شراره خسروی - پرستار...
متن کاملقداست بخشی به گذشتگان از منظر قرآن و روایات
علل و عوامل متعدد روانی و اجتماعی مانند نژادپرستی، برتری جویی، حفظ منافع شخصی سران، مادی گرایی افراطی، جمود فکری و وجود روحی? تقلید کورکورانه باعث گردیده اکثر افراد در اقوام و جوامع مختلف نسبت به سنت های گذشتگان خود رفتارهای غلوآمیز داشته و نوعا به قداست بخشی به نیاکان و آثار برجای مانده از آنها بپردازند، این نوع رفتار آسیب های متعددی مانند ضلالت و گمراهی، ارتجاع و عقب ماندگی، نفی اراده و اختیا...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
راهبرد فرهنگجلد ۶، شماره ۲۲، صفحات ۳۵-۶۰
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023